Zakupy, wózek zakupowy

Badanie satysfakcji klientów, tajemniczy klient

W obecnej sytuacji handlu główną regułą jest to, że klient nasz pan. Każda marka, która łamie słynne prawo kapitalizmu, nie osiągnie sukcesu. Dlatego pięćdziesiąt lat temu zarówno badacze akademiccy, jak i menagerowie zaczęli projektować badanie marketingowe, które skutecznie miało ukazywać to, czego konsumenci pragną i jakie mają opinie na temat wyrobów marki.

Wymyślono różne ankiety dla klientów oraz tak zwane badania focusowe. Menagerowie często udawali się na kontrole do placówek marki, by zobaczyć, czy pracownicy gwarantują klientom dobre traktowanie.
tajemniczy klient

Ale kontrolowanie jakości obsługi tym sposobem nie było dobre. Jak się pewnie domyślacie, ludzie z obsługi zaczęli próbować wypaść jak najlepiej przed menagerowami. Tak samo było, gdy wizytacja menagerów w filii była nagła – tak czy owak pracownicy zachowywali się nie tak, jak zawsze. Należało zatem opracować nową metodą sprawdzania tego, czy konsumenci są zadowoleni z obsługi.

Czy poruszona w tym artykule sprawa nie zwróciła Twojej uwagi? Jeśli tak, to ponadto wejdź na ten link – szczerze zalecamy tą treść .

I pojawił się błyskotliwy pomysł: badanie typu mystery shopper.

Kontrola polega na tym, że do konkretnego miejsca udaje się wyszkolony badacz, by tam kupić jakiś artykuł albo skorzystać z usługi. Najważniejszy jest fakt, iż zatrudnieni nie słyszeli o przyjściu kontrolera. To sprawia, że zachowują się naturalnie, czyli tak jak zawsze. Tą drogą można zbadać, czy zatrudnieni oferują klientom dobrą jakość obsługi i czy klienci wychodzą ze sklepu usatysfakcjonowani.

Mystery shopper – takim badaczem w masce zwykłego klienta może stać się każdy. Na popularnych serwisach z anonsami o dostępnych posadach można znaleźć oferty zarobienia pieniędzy właśnie tą drogą. Marki bardzo chętnie wynajmują, a później dokładnie szkolą ludzi do tego typu wyzwań. Efekty badań mystery shopper są niezwykle cenione przez szefostwo – dzięki nim dowiadują się, w jakich placówkach przedsiębiorstwa trzeba zwiększyć jakość obsługi klienta.