Dobry marketing e-sklepu to sposób na sprzedaż

Większość sklepów internetowych, które działają w tej samej branży (np. elektronicznej) posiada zbliżony asortyment. W związku z tym niezwykle ważna staje się promocja sklepu internetowego. Dzięki niej można przekonać internautę, że to właśnie nasz sklep jest najlepszym wyborem. Zbudowanie takiego przeświadczenia u klientów jest możliwe dzięki wykorzystaniu rozmaitych narzędzi marketingowych.

Marketing polega nie tylko na reklamowaniu …

Reklama ledowa

Autor: nakashi
Źródło: http://www.flickr.com

Marketing dość często bywa utożsamiany z reklamą. To spore uproszczenie. W rzeczywistości na działania marketingowe składa się kilka równie ważnych elementów. Zgodnie z klasyczną „Regułą 4P” marketing obejmuje:

– dostosowywanie sprzedawanego produktu lub usługi (and. product)- ustalanie ceny oferowanego produktu lub usługi (ang. price) – zorganizowanie odpowiedniej dystrybucji oraz logistyki (ang. place) – wszelkie działania o charakterze promocyjnym i reklamowym (ang. promotion)

Jak widać czynności stricte reklamowe są tylko jednym z elementów marketingu. Takie kompleksowe ujęcie działań marketingowych znajduje zastosowanie również w sektorze e-commerce.

Przedsiębiorca, który chce poprawić marketing sklepu internetowego powinien przeanalizować każdy z czterech wymienionych punktów i wskazać słabe strony swojego biznesu. Problemy związane z produktem („pierwsze P”) często dotyczą:

– zbyt wąskiego asortymentu – braku nowości produktowych – wyglądu strony głównej, która jest przeładowana informacjami lub nie wzbudza zaufania do firmy- trudnego dostępu do informacji, które są ważne dla klienta (przykład: cennik wysyłki)

W przypadku polityki cenowej słabym punktem może być brak promocji oraz rabatów (np. dla stałych klientów). Właściciel sklepu internetowego powinien również zbadać, jakie ceny ustala konkurencja.

Kwestie związane z dystrybucją i logistyką również są bardzo istotne. Warto pamiętać, że nawet chwilowy brak popularnego produktu skutkuje utratą wielu klientów. Internautów może zniechęcać również niewielka liczba dostępnych opcji wysyłki.

Z niektórych kanałów promocji trzeba zrezygnować

Ocena działań promocyjnych i reklamowych to ostatnie zadanie dla sprzedawcy, który chce przeanalizować swoją politykę marketingową. Taka osoba powinna sprawdzić wszystkie wykorzystywane kanały promocji. Niektóre z nich w obecnych realiach stanowią konieczność (przykład: reklama reklamy neonowe Brandgood kontekstowa). Po uważnej analizie może jednak okazać się, że pewne rozwiązania (np. banery) nie zapewniają oczekiwanych efektów. W takim przypadku przedsiębiorca może podjąć decyzję o rezygnacji z nieefektywnego rozwiązania. Wcześniej trzeba jednak zastanowić się, czy zmiana zasad wykorzystania kanału promocyjnego nie przyniesie lepszych wyników. Przykładem może być umieszczenie banerów tylko na serwisach odwiedzanych przez potencjalnych klientów.